Wednesday, September 18, 2013

شاهد عيان - 57 -

أحمد سمير


اهلي كلهم كانوا معتصمين كنت متقطع في الاعتصام معهم ولكني حضرت مجزرة المنصه ..... وفي يوم الفض تليفوني يرن الساعه 7 صباحا اخي محمد اصحي بيفضوا الاعتصام ,اغتسلت واتجهت لرابعه قاصدا الشهاده وفي الطريق اتصلت باقاربي واصدقائي للاطمئنان عليهم.... تليفوني يرن مصعب (ابن خالي) الحق مصطفي اخويا انضرب رصاص حي بقيت عايز سائق التاكسي يطير من هول المفاجأه نسيت اساله الرصاصه فين اتصلت تاني مصعب الرصاصه فين قالي في رجله , اتصلت بمصطفي مرارا وتكرارا تليفونه مغلق . وصلت عند مسجد نوري خطاب حاولت الدخول من شارع الطيران فشلت الي ان استطعت الدخول من شوارع جانبيه ,,ما ان دخلت جريت علي المستشفي ابحث بين الشهداء والمصابين عن مصطفي لم اجده ولكني لم اتمكن من حبس دموعي لهول ما رايته ..... تليفوني يرن (خالي) الو ايوا يا حاج انتوا فين قالي مركز رابعه تعالي بس خلي بالك من القناصه.. وذهبت ورايت مالم اري طول حياتي من جثث وجرحي ورايت مصطفي (ابن خالي ) اقرب شخص لي قالي الحقني انا مش قادر لقيته بينزف جبت الدكتوره تغيرله علي الجرح شالوا القطن والشاش يااااااااه ما هذا انا لم اري اصابه في عمري كهذه من ايام ثورة يناير ومحمد محمود ومجلس الوزراء قولتله يا عم ده بسيطه مع اني لم استطع النظر الي الجرح وقلت له انت هاتستهبل ومشيت مع الدكتوره بعيد شويه وقعدت ابص في وجوه المصابين والشهداء سبحان الله ابتسامه لم اراها في حياتي ... امام ثلاجة الموتي اخت لنا تقيد اسماء الشهداء فجأه انهارت ايه اللي حصل !!!! اخوها شهيد بتكتب اسمه يا اللللللله ....خرجت وصلت للميدان الشباب شايلين حد وسعوا السكه باشوف ايه ده راجل كبير عنده يجي 60 سنه شايلينوا وواحد شايل مخه لااااااااا ...... روحت للمنصه وجدت واحد بيقوللي خد الكرتونه ده ابعتها المستشفي الميداني خدتها وهوا شال واحده زيها وجرينا في شارع الطيران مره واحده لاقيته وقع جنبي ومخه في الارض يااااااااااااااه ما هذا ايحاربون اليهود ام يحاربون اشخاص عزل قد تواجدوا للدفاع عن قضيه مؤمنين بها .... اخدت الكرتونه وجريت علي المستشفي ويالعجب ما رايت اعطي التمر للمصابين يقلولي جزاكم الله خيرا صائم ايه ده هوا انا فين هوا انا فين من الناس ده علشان كده ربنا منولنيش الشهاده (هيا الشهاده بترمرم) .....نزلت اطمن علي مصطفي رساله جاتلي صديقي خلاد استشهد ايه ده مش مصدق نفسي وعمال اعيط.... مصطفي قالي مالك قولتله خلاد مات مبقاش عارف يرد عليا .... بعد قليل صديقي عمر حمدي يعبر من امامي شهيد... قولت لازم اقف في الصفوف الاولي وانا طالع لاقيت المدرعه وصلت المستشفي جريت استخبيت مع اخواتي ورا كاونتر رخام وهما اشتغلوا ضرب بالألي علينا , مفيش حد امامهم غير مصابين ومتوفين بتضربوا في مين يا كلاب سلميييييين والله... شويه وعملولنا ممر امن من عند مركز رابعه قولت لاصدقائي زين وسامح خدوا مصطفي وانا وخالي هانجيب ام مصطفي ونطلع وذهبت للمسجد لاخذها ايه ده المستشفي بتتحرق اخواتنا جوا ومحدش عارف يجيبهم بقيت مش قادر اقف علي رجلي اخدناها ومشينا بقيت مش قادر اتكلم من هول الصدمه ......اللهم ارحم شهدائنا

No comments:

Post a Comment